De ‘deeleconomie’ is in aantocht

De ‘deeleconomie’ is in aantocht

Zaterdag 12 juli bezocht ik de locatie van het RTL4 programma ‘de Klusbrigade’ in Kruiskamp, waar ‘de Witte Vlinder’ het vlaggenschip van ‘Kruiskamp onderneemt’ werd opgetuigd. Wijkbewoners, vaklieden en de gangmakers van het wijkeconomie project waren bezig met een race tegen de klok, om het pand voor het eind van de middag van binnen en buiten een geheel nieuwe uitstraling te geven. Opvallend veel klussers liepen naast hun ‘gedoneerde’ overall rond in T-shirts van Croqqer. Bij navraag bleek dat deze jonge in Amersfoort gestarte onderneming hoofdsponsor van het RTL programma is. Croqqer is een sociale firma, met een snel groeiend landelijk netwerk in buurten en wijken, die bewoners die klussen willen doen met elkaar verbindt, op basis van digitale dienstverlening.

Deeleconomie
Deze digitale dienstverlening is een opvallend nieuw maatschappelijk verschijnsel binnen de ‘deel en ruil’ economie, die mede door de economische crisis, een geweldige ontwikkeling doormaakt.
Dat delen en ruilen speelt zich op heel diverse terreinen af: eten/maaltijden; gereedschap; vervoer; verblijf en menskracht.
Naast het bemiddelen van diensten brengen deze sites buurtgenoten met elkaar in contact die anders verre vreemden zouden blijven. Het koppelen van sociale cohesie aan deze vorm van ruileconomie geeft een onverwachte impuls aan nieuwe bewonersnetwerken die op straat, buurt en wijkniveau ontstaan. Wie echter denkt dat je dat op basis van een slim softwareprogramma en wat publiciteit in de nieuwe media kan realiseren, komt bedrogen uit. Zeker waar het gaat om de bemiddeling rond klussen die bewoners voor elkaar doen kun je niet volstaan met een louter digitale aanpak.
Dat kunnen een aantal sites, die hun gesubsidieerde diensten al jaren aanbieden, zoals Buurtlink.nl , constateren omdat er nagenoeg geen groei is van hun ledenbestand en de vraag en aanbod van diensten per straat of postcode zeer gering is. Neem eens de proef op de som met uw postcode!

Groeimarkt
Daarbij komt dat er momenteel iedere week wel een of meer nieuwe websites de lucht in worden geslingerd die de buurt en wijk als groeimarkt hebben ontdekt . Het immense aanbod van diensten, trainingen van vrijwilligers, coaching en onderzoek en advies suggereert bijna een beeld van wijkbewoners die niet in staat zijn op ‘eigen kracht’ te kunnen functioneren. In feite gaat het om diensten waar niet om wordt gevraagd, die vaak hengelen naar een subsidie bij een overheid die lang niet altijd in staat is het kaf van het koren te scheiden.
In een gesprek met Rob van de Star, projectgenoot van Croqqer Cornelis de Mayer, die tijdens de klusdagen op ‘de Witte Vlinder’ opvalt door zijn tomeloze inzet, onderzoek ik waarin Croqqer zich onderscheid van al die andere initiatieven in de wijkgroeimarkt.

Croqqer
Croqqer, dat na de Troonrede van 2013 waarin de ‘participatiemaatschappij’ ten tonele werd gevoerd, werd opgericht, hengelt niet naar overheidssubsidies. Wel kreeg het een bescheiden startsubsidie van Stichting Doen, die put uit de opbrengsten van de Postcodeloterij. Het is een sociale firma, omdat ‘de zorg voor elkaar’ en ‘het verbinden van mensen’ centraal staat. Dankzij een snel groeiend netwerk van nu al meer dan 3000 leden, ambassadeurs, community managers die veertig regio’s coördineren, vrienden en pioniers, die projecten in buurten en wijken opzetten, is het een snel groeiende bedrijfsvoering met een zeer hoog aspiratieniveau.

Croqqer formule
Daar werkt de Croqqer formule, die primair uitgaat van het verbinden van mensen in straten, buurten en wijken, volop aan mee. Die netwerkbenadering is leidend, zonder de buurt in te gaan blijft een innovatieve internettechniek ongebruikt in de lucht hangen.
Die formule gaat verder uit van het gegeven dat de bewoners beslist hoe een klus moet worden gedaan: op vrijwillige basis, op basis van dienstenruil of tegen betaling.
De eerste twee diensten levert Croqqer gratis. Voor de betaalde klussen wordt 20% commissie berekend, waarvan het grootste gedeelte weer terugvloeit naar de vrijwilligers in buurten en wijken.
Zo kan wijkcentrum het Klokhuis, dat zich bij Croqqer heeft aangesloten, gebruik maken van de provisie als er wordt bemiddeld in een klus.
De enige wijze waarop de initiatiefnemers van Croqqer in de toekomst een inkomen kunnen halen uit hun bedrijf is op basis van een explosieve groei in leden en klussen. En die dynamiek is voelbaar als je praat met Rob van de Star en Cornelis de Maijer.
Wat verder opvalt is het gedegen plan dat aan hun Sociale firma ten grondslag ligt. Op alle kritische vragen krijg ik een doortimmert antwoord.

Eigentijdse vormen van buurtwerk
Zo verschijnen er geheel eigentijdse vormen van buurtwerk, die moderne ICT technieken combineren met broodnodig buurt en wijkwerk, waar nog recent de hoop was gevestigd op traditionele vormen van welzijnswerk. Het sluit ook naadloos aan bij het concept van de ‘micro economie’ waarin burgers met een kwetsbare inkomenspositie zoeken naar vormen van bedrijvigheid in hun omgeving die wat extra inkomen genereren.
Als de metamorfose van ‘de Witte Vlinder’ in Kruiskamp staat voor de groeikracht van Croqqer, dan zie ik een rooskleurige toekomst voor deze innovatieve sociale firma.
Bezoek eens: www.croqqer.com

Over Daan Vosskuhler

Daan Vosskühler was lid van de kerngroep BewonersWeb. Op www.foxandfriiends.nl is een verzameling van zijn recente blogs te lezen. Voor Bewoners033 gaat hij als correspondent aan de slag rond het thema wijken en wijkontwikkeling.